1. Algemeen
Deze algemene voorwaarden gelden voor alle behandelingen en afspraken bij Ergotherapie Valenti.
Wanneer je een afspraak maakt, ga je akkoord met deze voorwaarden.
De voorwaarden zijn altijd te vinden op onze website.
2. Afspraken, annuleren en verzetten
Wij reserveren altijd ruim de tijd speciaal voor jou. Daarom gelden de volgende afspraken:
- Een afspraak kun je kosteloos annuleren of verzetten tot minimaal 24 uur van tevoren.
- Annuleer of verzet je later dan 24 uur vóór de afspraak, of kom je niet opdagen zonder bericht, dan brengen wij de geplande tijd en de bijbehorende kosten in rekening.
3. Toestemming voor contact met derden
Om je goed te kunnen helpen, kan het soms nodig zijn dat wij contact hebben met andere betrokkenen, zoals:
- de Wmo-consulent of gemeente
- een adviseur
- een (huis)arts
- een leverancier van hulpmiddelen
Door het maken van een afspraak geef je toestemming dat wij, alleen wanneer dit nodig is voor jouw hulpvraag, contact mogen opnemen met deze partijen.
4. Werkwijze en professionaliteit
Wij werken volgens de beroepsethiek en professionele richtlijnen die gelden binnen de ergotherapie.
Dit betekent dat wij zorgvuldig, deskundig en binnen onze professionele verantwoordelijkheid werken. We overleggen geregeld met elkaar en met collega ergotherapeuten en andere paramedici om onze kennis en deskundigheid te vergroten. Ook zijn alle collega's registreert in het kwaliteitsregister Paramedici, wat betekend dat wij regelmatig scholing doen om onze expertise uit te breiden, te verdiepen en te verbreden.
5. Wat valt niet onder onze werkzaamheden?
Ergotherapie is gericht op behandeling, begeleiding en advies en richt zich op het verbeteren van zelfstandigheid, kwaliteit van leven en zelfredzaamheid.
Hulpvragen die alleen bedoeld zijn voor het schrijven van een verslag, rapportage of verklaring, bijvoorbeeld voor:
- een gesprek of verwijzing bij de (huis)arts
- een pakket van eisen voor een hulpmiddel of voorziening
- een aanvraag of vergoeding van een hulpmiddel
vallen niet onder onze werkzaamheden.
Rapportages worden alleen opgesteld als onderdeel van een volledige, inhoudelijke ergotherapeutische behandeling.
6. Vergoedingen en declaraties
Ergotherapie vanuit de basisverzekering wordt door onze praktijk rechtstreeks gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.
Het kan voorkomen dat de zorgverzekeraar een rekening stuurt in verband met het (verplicht) eigen risico. Deze kosten zijn voor rekening van de cliënt.
De cliënt is zelf verantwoordelijk voor het controleren van het aantal beschikbare uren ergotherapie uit de basisverzekering.
Dit geldt ook wanneer naast onze behandeling ergens anders ergotherapie of handtherapie wordt gevolgd.
Wanneer het maximum aantal vergoede uren is bereikt, kunnen verdere behandelingen alleen plaatsvinden op particuliere basis.
Wij adviseren cliënten om bij twijfel vooraf contact op te nemen met de zorgverzekeraar.
7. Te laat komen
Wij reserveren de afgesproken tijd speciaal voor jou.
Wanneer je te laat komt, wordt de behandeltijd niet verlengd.
De geplande behandeltijd kan volledig in rekening worden gebracht, ook als de afspraak door te laat komen niet (volledig) kan plaatsvinden.
8. Privacy, gegevens en cliëntdossier
Wij gaan zorgvuldig en vertrouwelijk om met persoonsgegevens en cliëntgegevens.
Voor iedere cliënt wordt een cliëntdossier bijgehouden.De cliënt heeft recht op inzage in het eigen dossier.
Een verzoek tot inzage kan worden gedaan door een e-mail te sturen naar
info@ergotherapievalenti.nl, waarna een afspraak wordt ingepland. Inzage in het dossier vindt plaats op de praktijk, na fysieke identificatie.
Wanneer een cliënt het dossier:
- digitaal wil ontvangen,
- wil laten doorsturen naar derden, of
(gedeeltelijk) wil laten verwijderen,
is het ondertekenen van een schriftelijke verklaring noodzakelijk.
Voor meer informatie over privacy verwijzen wij naar onze privacyverklaring.
9. Locatie van de afspraak en huisbezoeken
Het is aan de praktijk om te bepalen waar een afspraak wordt ingepland. Behandelingen vinden plaats op de praktijk, aan huis of via beeldbellen.
Huisbezoeken worden doorgaans alleen uitgevoerd bij een medische indicatie of wanneer de hulpvraag dit noodzakelijk maakt.
Wanneer een cliënt buiten ons werkgebied woont, kan (in overleg) gebruik worden gemaakt van videoconsulten.
10. Gebruik van hulpmiddelen
Binnen de ergotherapie zetten wij regelmatig hulpmiddelen in om te oefenen of uit te proberen. Dit gebeurt zodat een cliënt kan ervaren of een hulpmiddel effectief en passend is, en om onnodige aanschaf te voorkomen.
Het is de bedoeling dat deze hulpmiddelen onbeschadigd worden teruggebracht naar de praktijk. Indien een hulpmiddel beschadigd raakt of niet wordt geretourneerd, kan de cliënt worden gevraagd het hulpmiddel over te nemen (aan te schaffen).
11. Betalingstermijn
Indien van toepassing ontvang je een factuur voor de geleverde zorg.
De betalingstermijn is 14 dagen, tenzij anders afgesproken.
12. Aansprakelijkheid
Wij gaan zorgvuldig te werk. Toch zijn wij niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door onjuiste of onvolledige informatie die door de cliënt is aangeleverd.
Onze aansprakelijkheid is beperkt tot wat door onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt vergoed.
13. Klachten
Heb je een klacht of ben je ergens ontevreden over? Dan horen wij dat graag.
We bespreken dit bij voorkeur eerst samen.
Als dat nodig is, kun je gebruikmaken van de geldende klachtenregeling.
14. Tot slot
Op deze voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
Wij kunnen de voorwaarden aanpassen; de meest actuele versie staat altijd op onze website.